صعود قله کیسمار (جمعه 12 آبان 1402)

تاریخ انتشار: پنج شنبه 18 آبان 1402 ساعت 16:19
بخش: -

گزارش برنامه  قله کیسمار شیروان:

کوه کیسمار یکی از کوهای واقع در دهستان سیوکانلو شهرستان شیروان است.
موقعیت
قله کیسمار در حوزۀ استحفاظی شهرستان شیروان و در شمال شرق آن می‌باشد .
البته انتهای دامنه‌های شرقی آن تا حوزۀ فاروج کشیده شده‌است.
وجه تسمه کیسمار به این علت است که دارای لاک‌پشت‌ها ی زیادی می‌باشد(لاک‌پشت به زبان محلی یعنی کیسه مار).
این کوه با ۲ هزار و735 متر ارتفاع در ۳۵ کیلومتری شیروان قرار دارد.

راه‌های صعود
مسیر شمالی
این مسیر از روستای اوغاز کهنه است. این مسیر کمی سخت است
و در بعضی از قسمت‌ها احتیاج به سنگ نوردی دارد وبهتر است که کوهنوردان طناب و وسایل فنی همراه داشته باشند.
مسیر غربی
از روستای چپانلو در غرب کیسمار و روستای قلعه صفای فاروج می‌توان به قلۀ کوه کیسمار رسید.
متوسط زمان صعود به قله ۵ساعت است.
درختان ارس ، زرشک کوهی ، زالزالک ،سیاه تلو،گون ،درمنه ، آنخ ، کاکوتی ، آق باش ، آویشن ،لاله‌های وحشی ،کاسنی، موسیر، کنگر، استوقدوس ،در دره‌های آبدارپونه و گزنه، گلپر و مراتع بسیار زیاد از رستنی‌های این کوه می‌باشد.
قوچ،میش،کل و بز،روباه،شغال ،گرگ ، پلنگ،مار،موش،خرگوش ، خوک، تشی ،کبک ،تیهو،عقاب ،

مسیر صعود ما در این برنامه یال غربی از روستا چپانلواست .
صبح جمعه دوازدهم آبان ماه ساعت 4صبح به همراه 19نفر از همنوردان باشگاه کوهنورد مشهد را به مقصد شیروان ترک کردیم درمسیر در شهر فاروج برا خرید توقف کوتاهی داشتیم
ساعت هشت صبح در یک هوای خنک پاییزی به روستا چپانلو رسیدیم بعد از معارفه دوستان و معرفی ارکان اصلی تیم ساعت ۸:۳۰ پیمایش خود را از روستا شروع کردیم بعد از عبور از باغات زیبا و یک ساعت پیمایش کنار چشمه آبشخور برا خوردن صبحانه یک ربع توقف داشتیم در ادامه مسیر بعد از پنج ساعت پنج ساعت پیمایش ساعت ۱:۳۰همه دوستان برچکاد قله ی کیسمار بعد از گرفتن عکس یادگاری خوردن ناهار. به سمت روستا فرود آمدیم ساعت پنج عصر پیمایش ما با رسیدن به روستا به پایان رسید .
به سمت مشهد حرکت کردیم ساعت نه برنامه ما به پایان رسید .